Nye havner og eventyr // Leaving Læsø

Søndag morgen (10. juni) – nå var det på tide å forlate trygge havner og legge ut på nye eventyr. Denne dagen ville ta oss lenger syd enn vi noen gang har vært til sjøs, så vi var spente og gledet oss til det vi hadde i vente. Anholt var neste mål. En liten, fugleformet “sydhavsøy” i Kattegat, mest kjent for sine vakre strender. Et sted det er fint å være på go´værs dager og ikke fullt så stas i uvær. Vi vinket farvel til nye venner i Læsøhavnen (som var så snille at de tok bilder av båten i det vi forlot Læsø og senere sendte oss på mms, tusen takk for hyggelig gest :-D) og heiste seil.

Leaving Danish Læsø. Sunday morning and time to move on to new harbors and adventures. Up until now, we had just been to homey and familiar places – it was time to go longer South than ever before. Danish “tropical” island Anholt was our next target, about 45 nautical miles South.

På vei ut av havnen på Læsø… for siste gang på minst 3 år..

Til nå hadde vi kun hatt varme solseilaser – denne dagen var det gråvær og det blåste opp. Godt brukte boblejakker, fin seilvind, et artig møte midt på havet og 45 nautiske mil (ca 85 km) senere kunne legge til havn i Anholt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Monica til rors da det blåste som mest. Å legge til og gå ut fra havn er det alltid Martin som gjør (han er rett og slett flinkest!), men underveis byttes det på å stå til rors. Senere på turen vil vi legge om til 3-4-timers vakter, og på lengre strekk vil disse gå over natt. Det lengste strekket vi VET vi skal ha er fra Galapagos til Maquesas øyene, i Stillehavet. Etappen er beregnet til ca 4-5 uker.
Sanna var blid som en sol, som vanlig. Dårligere ble det ikke da vi byttet ut den store orange vesten med sele og sikkerhetsline – langt mer komfortabel, så lenge hun aksepterer at hun er “hund i bånd”, noe hun selvfølgelig bare synes er stas 😉
Etter et par timer uttpå så vi at en båt vi kjenner var på vei rett mot oss. Paret Kjell Inge og Hege som vi var blitt kjent med noen måneder tidligere kjøpte nylig seilbåt i Palma, og nå fosset denne båten hjemover med Kjell Inge (som er selveste storseiltrimmeren for Kongen) til rors. Båten skal legge ut på jordomseiling som oss, med to barn – med avreise i slutten av juli. Vi gleder oss selvsagt veldig til å henge sammen i årene som kommer J Spirit (som døpes til nytt navn; Axeline) og Mamosa gled tett forbi hverandre på åpent hav med fulle seil og 8-9 knops hastighet. Vi rakk å hoie og vinke før vi begge ble tatt av vinden. Vi ses!!!

Fortsatt småkaldt gråvær, men synet av denne vakre lille øyperlen, med en koselig og lun havn, og langstrakte hvite strender på begge sider, varmet og vi ble skikkelig gira. Her skulle det bli tipp topp å være et par dager. Hurra!!

Anholt, and look at the gorgeous beaches. This looked promising, and we giggled our way into the harbor 🙂 Just a couple of hours later we were sitting around a cosy table at the wonderful local restaurant, Al´got, where all the sailors from Germany, Sweden and Denmark were gathered to get locally brewed beers and danish home made food after a long leg. For the first time, there were NO Norwegians… Kind of a milestone…

Med Anholt i sikte!

Allerede første kvelden oppdaget vi den lokale hyggerestauranten “Al´got fra Havet”. For øvrig den eneste restauranten som var åpen så tidlig i sesongen, noe som førte til at alle i havnen samlet seg her, og man kunne høre en herlig blanding av ulike språk og latter og hygge på alle bord. Og alle spiste herlig dansk mat og drakk øl. Sånn var det bare.

Den driftige dama som drev stedet kunne fortelle at hun først hadde forelsket seg i mannen, deretter i øyen han kom fra…. nå var det hun som var blitt den lokale stjerna, på hils med alle, et varmt smil og til og med et blunk til de heldige…  Seilerne som satt rundt bordene var hovedsakelig tyskere og dansker. For første gang; ingen andre nordmenn! På en måte en milepæl.. Vi kom i prat med mange – det er utrolig hvor effektiv icebreaker det er med en femåring som springer rundt og bare smiler og ler hele tiden. Heldig oss!! 😀 Blant de vi ble litt mer kjent med var et tysk ektepar, Kerstin og Helmut i båten Lop To, som hadde seilt verden rundt i 18 år (!) De hadde vært overalt, og de var jo som det rene orakel å regne, så vi sikret oss en kaffe i båten deres dagen etter, slik at vi kunne få litt tips og råd med oss på veien. Vi bakte turens første kaker, muffins, som vi tok med oss som søtt til kaffen. Ble veldig koselig og mange verdifulle råd.

We met two world cruisers, Kersin and Helmut, that had been sailing for more than 18 years. Imagine that. We were invited to their boat – for coffee, chats and laughs – Oh boy did we get many great tips along the way. That was awesome!!!! Check out their blog at Lop To

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I hele 18 år har Kerstin og Helmut seilt rundt på verdens hav i skuta Lop To. Vi fikk komme om bord og sjekke ut hvordan de hadde innordnet seg praktisk feks med matlagring, og dessuten høre om hvordan de (best) lastet inn værvarsler, hvilke steder de anbefalte å dra innom, og generelt om livet til sjøs, på både godt og ondt.  De to hadde for øvrig bestemt seg for å holde seg i hjemtraktene nå fremover og hadde til og med gått til innkjøp av en valp (på den måten gir det seg jo selv også, man skal visstnok ikke dra så langt før det blir trøbbel i tårnet med en hund ombord på tvers av landegrenser). Herlig og lærerikt møte!!

Vi utforsket øya på dag 2, en skikkelig vindfull dag (ca 16-17 ms (NB! 20 ms er storm))  – og det var helt rått å se kreftene fra havet slå inn mot øya i form av strie bølger med piskende hvite skumtopper..

Slikt friskt vær må nesten oppleves, men vi forsøkte å fange stemningen på noe bilder.

(Bare så det er sagt, hvis Martin fikk bestemme, ville det vært langt fler bilder av været, havet, vinden og skyene. Siden ingen av oss har erfaring med å skrive blogg, velger vi å forsøke å gjøre det som ingen andre bloggere får til, nemlig å begrense oss. Vel, vi forsøkte i hvert fall… ;-))

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Stranden på nordsiden var villere en den sydvest-vendte. Her på nordsiden var det også mer stein og fine skjell.

Eggkapsler fra Skate er alltid litt eksotisk å finne på stranda. Martin fant en tistelaktig vekst og mente den minnet ham om Monica. Det var antakelig ment som en kompliment, men Monica, som har en hel del studiepoeng i plantefysiologi, synes ikke det var spesielt heldig valg ;-))

Når det blåser på Anholt er det greit å stå støtt og bare “ri han av”. Det hjelper jo også litt med lommene fulle av stein!

Tirsdag fikk vi strålende sol og en herlig dag på stranda. Vannet holdt ca 22 grader, vi badet masse, øvde litt på svømmetakene og tegnet sanda. Det var kanskje 5-6 mennesker fordelt på én km strand, deriblant et par eldre nudister og, lenger bort, en yogadame som inntok en rekke imponerende stillinger. Ikke noe stress der med andre ord. Vi lette etter skjell-skatter og laget “kunst”i sanden.

Day 3 was sunny and warm. The water temperatures were quite nice, 22 degrees. So we swam a lot og other than that Monica and Sanna stayed at the beach the whole day – making “great” seashell arts and just playing. Lovely day. Meanwhile Martin did technical stuff, troubleshooting the navigation system ;-)) The girls won this day, you might say.

Sanna i sanda 😉

Etter nok en aften på vår favorittrestaurant begynte vi denne kvelden å rigge oss for ny seilas. Laget varmmat som vi kunne ha til lunsj underveis, støvsuget bort all sanden (tilsvarende et par krabbebøtter), fylte vanntanker, vasket litt klær og sikret alle løse eiendeler, slik at vi kunne tåle en ny, lang dag på sjøen uten for mye stress. Vi visste at vi ville få vinden mye imot oss, noe som innebærer at man enten må krysse opp mot vinden, eller bruke litt motorkraft. Siden det var en lang etappe, forberedte vi oss på begge deler.

Onsdagen begynte tidlig, med et forsøk på en treningstur på stranda for Monica (pust pes), mens Sanna og Martin sugde inn siste inntrykk og plukket siste steiner og skjell som minner fra Anholt. Vi skal tilbake hit…. om noen år 🙂

After three days, we had collected so so many seashells and stone treasures from the beach; Sanna had pretty much vacuumed the beach for white seashells – and now they were all safely stored in the boat. Excellent. We had to put a stop to it, and move on ;-)) Our next harbor was Denmarks next biggest city; Århus. About 63 nautical miles South on mainland. On the way we stopped by the large windmill park between Anholt and mainland – SUCH a powerful experience to get really close to the mills (watch a small video at our Instagram account at @sailingmamosa). About 10 hours later, after a good sail, some motorsailing and lastly just motordriving – we were tired, but happy to arrive at the beautiful city of Århus. Funny that seaside Århus reminded us a lot about seaside Oslo, the area in Oslo that we call Barcode… you can probably see why. Turns out the Danes had completely copied the Oslo Barcode. Thats just childish ;-)))) (ok, this was just a joke, ok?) Anyway – we had never been there, and were so exited. But, first a drink and a good nights sleep 😉 More about Århus is a bit….. Ciao 😀

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Av en eller annen grunn er både Martin og Monica langt over snittet glad i å titte etter vakre ting på stranda, heter det beachbrowsing? Vi har begge alltid gjort det, både sammen og hver for oss, og på alle turer vi har vært på. Sanna hadde ikke nubbsjans med andre ord – rene støvsugeren 😉

Solen skinte og det var en fryd å komme ut på sjøen igjen. Etappen vi nå la ut på skulle ende i Danmarks nest største by; Århus. Her hadde ingen av oss vært før, men enda viktigere, vi hadde ærender og ikke minst opplevelser vi søkte her; båtdeler å skaffe, en dyrehage det hadde vært herlig å få med seg og ikke minst satte vi av én dag til tivoli-MORRO!! Til Sannas store begeistring 😀 Turen var laaang. 63 nautiske mil er ca 3 x det vi normalt seiler på en dag “hjemme”. Men for langturseilere (som vi jo forhåpentligvis skal bli) er dette selvsagt en etappelengde man må venne seg til (med tider og stunder vil vi kanskje bare “kimse” av slike “korte” etapper ;-)) Et høydepunkt underveis var vindmølleparken som ligger mellom Anholt og fastlandet. Vi gikk helt inntil en av de gigantiske møllene og det var en mektig opplevelse (se film på Instagram (@sailingmamosa) om du vil). Sanna ble helt vill i nikkersen og det ble egentlig vi også…ha ha. Kult at Simen, kompis av Martin, sendte en sms etter vi hadde lagt ut innlegg på Insta og kunne fortelle at han jobbet med å bygge en tilsvarende vindmøllepark, bare litt lenger syd i området vi var i. Vindmøller er åpenbart et heftig satsingsområde i Danmark. Hvordan ligger Norge an her, noen som vet (Simen?).

Stor og imponerende vindmøllepark, og veldig artig å komme helt innpå. Vi motorkjørte frem til én av møllene, helt inntil, og fikk virkelig føle på størrelsen og den fascinerende teknologien. WOW!
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Bilde tatt fra kysten da vi nærmet oss Århus. Naturen ga oss en følelse av å være et godt stykke hjemmefra. Vi merket for øvrig på den kraftige gjødsellukten langs hele kysten hvilken landbruksnasjon Danmark er…..urk … 😉

Siste innspurt på en lang etappe. Nesten ti timer er lenge for en femåring (og litt lenge for 41- og 43-åringer også 😉 Men god stemning og verdens mest tålmodige Sanna fikk ros og en kjempekopp med varm kakao og alt var glemt..

Ca 10 timer etter at vi forlot Anholt ankom vi storbyen Århus. Vi ble litt overrasket – minner den deg også om en annen by?? 😉

Barcode?

Århus kunne by på strålende opplevelser, noen helt fantastiske – også skulle vi jo videre igjen…… noen har kanskje allerede fått med seg hvor.. men mer om det om en liten stund. Husk at vi har daglige oppdateringer og små videosnutter på Instagram (@sailingmamosa og facebook). Ha det godt så lenge alle sammen 🙂

8 thoughts on “Nye havner og eventyr // Leaving Læsø

1. Så stas at dere følger oss. Og vi snakker masse om dere også 😍 og Sanna gleder seg allerede til neste facetime med Ellinor 😄😄

1. Superhärligt att läsa och vi är grymt imponerade av er, vilken grej! Sanna är så söt, tänk vilken cool upplevelse hon tar med sig i livet. Det blir svårt för skolkamraterna att knäcka hennes coolness sen en dag, om tre år!