Full fart med hvilepuls….

Fyret ved innseilingen mot Århus.

Husker du fra sist at vi var på vei til Århus? Vi kom frem, men det var sent og vi var kalde og slitne og havnen var full. Etter mye om og men fikk vi lirket oss inn mellom to “husbåter” og fikk ligge der og sove ut..

Lille MAMOSA mellom de fastboende.

Kl 10 dagen etter måtte vi ut av havnen, men heldig for oss finnes det én marina til i Århus, og her fikk vi ligge på gromplassen rett utenfor havnekontoret med alle havnefasiliteter, båtutstyrsbutikk, fristende isbutikker, og over snittet bra lekestativ innenfor kun få meter. Digg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det bar rett av gårde til første attraksjon og opplevelse – som også ble den som hittil på turen gjorde størst inntrykk, nemlig en dyrehage med frittgående dyr… I en park, så vakker at det var som å vandre inn i et eventyr … urgamle eiketrær, nysgjerrige dyr, trolske stemning og ikke minst; vi var her nærmest helt alene… slikt elsker jo vi nordmenn.. 😉

Vi “brettet” ut den sammenleggbare sykkelen og la i vei mot dådyrparken, to på hjul og én til fots. Kjempefine sykkelveier overalt – det er luksus å sykle i Danmark.

En del av dyrene var relativt tamme og nysgjerrige som de var på om vi hadde noe mat, kom de helt bort og snuste på oss og veskene våre. Vi var litt uforberedt på det, men de myke mulene var ikke noe å være redd for. Hornene kunne sikkert gitt en lårhøne, men vi hadde gulrøtter i veska, så de behandlet oss pent 😉

Parken hadde én inngang og man fikk bevege seg fritt innenfor et svært stort, men inngjerdet område. Dyrene som gikk fritt var dådyr og hjort. I tillegg hadde de et eget område med villsvin, men her var det strengere, og vi fikk ikke komme inn til disse. Akkurat DET var like greit, for disse grisene ville vi helst kun se på avstand, for å si det sånn… digre som kuer… Men dådyrene var det annerledes med. De var uredde og nysgjerrige og vi fikk nærkontakt – Sanna fikk til og med oppleve å få sette seg ved siden av et ungdyr som lå og hvilte, og bare sitte å stryke og kose med dyret. Det hele var bare så nydelig. Alle tre dro fra dette stedet med et mykt drag over fjeset, og med en følelse av å ha hatt en herlig naturopplevelse som ga oss både mer kunnskap og respekt for ville dyr. (Slik sett var det også mulig å rettferdiggjøre at selvsagt akkurat disse dyrene slett ikke fikk være 100% i sitt rette, ville element…. deres funksjon var å vekke respekt og ydmykhet – det funket!).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med båten dukker det stadig opp småting (og større ting) som må fikses, og i Århus jobbet Martin hardt med navigasjonsinstrumentene, som helt siden vi dro hjemmefra tilbakestiller alle nye innstillinger vi gjør. Imens dro Sanna og Monica på jentetur inn til byen. Kun 4 busstopp senere var vi i Århus sentrum med koselige smågater og selvsagt en “Karl Johan”.

Med kun 2-3 timer tilgjengelig denne dagen ble det ikke de store kulturelle opplevelsene, mest litt shopping og koselig lunsj. Sanna, som er utålmodig og helst vil videre når det (sitat) “ikke er gøy for barn”, ble raskt mettet av mammas forsøk på litt snikshopping og 3 timer senere busset vi hjem til båten, riktignok med et par nye bikinier i sekken. Og sandaler. Og et par kilo erter… Vi elsker nemlig erter og her i Danmark elsker de erter like høyt som Mamosajentene (Martin elsker ikke, det må ligge i genene til Monica dette her!!!) og vi finner de derfor overalt, i motsetning til hjemme, der man kun får kjøpt marg-erter rett fra bonden om man vil ha slike… Vel, erter eller ikke. Dagen etter var satt av til tivoli. Det begynte å regne allerede da vi stod i kø og kloret på inngangen .. Men det spilte egentlig ingen rolle. Den entusiasmen Sanna klarte klarte å spre i den lille gjengen vår holdt oss gående gjennom hele dagen og vi hadde det supergøy!! Kjørte alt som ikke var livsfarlig og spiste ALT som gjør en tivolidag komplett, og det er ikke lite.. Note to self, start tivoli i Drøbak når vi kommer hjem, alle byer burde ha et tivoli!! 😀

Kvelden ble rundet av med Mamosarestaurant. Da tenner vi lys og lager ekstra kos rundt middagen. Når været blir varmere kan vi kanskje også åpne Mamosa uterestaurant 😉

Etter tre dager i Århus, skal vi videre! Vi beveger oss sakte. Kanskje litt for sakte, men vi er i ferd med å få hvilepuls nå. Og rytme. Vi klyper oss fortsatt i armen over muligheten til å sove til vi våkner, kunne ta en treningstur uten dårlig samvittighet, spise lang frokost (nesten alltid med egg), ha tid til å gå turer uten mål og mening – oppdage og oppleve nye steder sammen og all denne tiden vi har sammen gjør at vi blir enda mer sammensveiset som familie. Vi kan sitte oppe så sent vi har lyst og vi koser oss med vin nærmest hver kveld, i hvert fall Monica 😉

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Skimter Samsø i bakgrunnen.

Om Samsø visste vi lite, annet enn at det hadde skjedd noen bestialske mord der, i et par av krimbøkene Monica har lest opp igjennom årene. Vi valgte Ballen havn på østsiden av øya. Her skulle det ligge fine fasiliteter i havneområdet. Vi merker at vi foreløpig er så enkle at det ikke nødvendigvis er mulighetene for kulturelle opplevelser som får bestemme og som gjør oss gira, det er snarere de komfortable tingene; som at brygga er barnevennlig, at det finnes en baker i nærheten, muligheten for en latte, en ok matbutikk, en ok restaurant og aller helst en strand. På Samsø fikk vi alt! Pluss fine opplevelser på land.

Av alle ting ble vi liggende ved siden av en norsk båt på brygga. En nydelig 50 fots seilbåt med 5-6 godt voksne karer på hyggetur sammen for å frakte båten til Middelhavet. Hyggelige folk og kapteinen (og båteieren) kunne fortelle at han var styreleder i et selskap som het Mimosa – og da ble det selvsagt god stemning. Vi fikk ferske aviser fra Norge (de hadde kun brukt 2 døgn ned hit…) og de fikk seilmagasiner vi aldri kommer gjennom. (Vi har fremdeles ikke kommet gjennom de “ferske” avisene, per 30.6.. ehem).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Krabbefiske går aldri “av moten” og her i Samsø var krabbene akkurat passe vanskelig å få tak i. Og uteserveringen lå på brygga, så det ble kos for alle tre ;-))

Første ettermiddagen etter vi kom i havn lot vi bare gå med til krabbefisking og litt pils på brygga. På kvelden gikk vi ut og spiste et dansk “stjerneskudd” – et stykke brød med dressing, et par skiver røkelaks, en frityrstekt rødspette og en dæsj kaviar. Denne retten må være alle danskers livrett. De har den og den annonseres altså overalt, enten du er i byen eller på småsteder. Vi som ikke er danske synes det var helt ok, men mest av alt var det viktig å bare få spist det… check! 😉

Dagen etter leide vi bil. Selv om øya ikke er stor er det begrenset hvor langt én stk sammenleggbar sykkel og en sparkesykkel kan ta oss. Bilen ble levert i havna og derfra durte vi av gårde til helt nord på øya, der vi skulle ta oss inn i verdens største labyrint. Labyrinten ER virkelig verdens største, den står i Guinnes rekordbok! Martin tok med dronen, fordi han så for seg en artig film fra lufta, ettersom Monicas retningssans har tapt seg litt med årene (og med det utgangspunktet som allerede lå der – ja, det kunne nok sikkert ha blitt en artig sak ;-)). Det ble imidlertid ikke behov for å kjøre drone, for labyrinten hadde grodd såpass igjen at det ikke var mulig å se “gangene” fra luften. MEN det var gøy å snirkle seg rundt der inne… Hele konseptet var bygget rundt quiz, der du valgte deg et tema du følte du hadde rimelig peil på – og dersom du valgte riktig svar, ville det lede deg i retning av det mystiske Tempelet, som lå i senter av labyrinten. Quiz er (som kjent for en del) ikke Martin og Monicas sterkeste side. Det er ikke det at vi mangler vekttallene eller interesser – men vi får begge fullstendig blackout. Lovende opplegg med andre ord. Man kunne velge vitenskap, litteratur, historie og geografi. Vi valgte det vi følte vi samlet som familie kunne best; spørsmål knyttet til Kardemommeby. Og gikk følgelig rett på tempelet. Godt valg med andre ord! 😉 Hadde vi valgt noe mer krevende ville vi antakelig tumlet rundt i labyrinten fremdeles, sultne og tørste og desperate… nei takk!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Falken var vel dressert, noe vi satte pris på da den suste rundt ørene våre, med de spisse klørne først… Vi fikk for øvrig lære at nebbet, som ser så skummelt ut, ikke er noen trussel, det er klørne de dreper med. Ok!

Dagen etter, mens vi fremdeles hadde bil, dro vi igjen ut på eventyr. Denne gangen til Falkecenter Samsø. Dette er et kjent sted i Danmark tydeligvis, for veggene var nærmest “tapetsert” med magasinbilder alla Se&Hør av ulike besøk av den danske kongefamilien. Så her var vi kommet på rett plass, ja. Louise, en særdeles vakker, ung dame på ca 40+, fikk frem James Bond vibes hos både Martin og Monica. Hun var helt rå, og hadde glidd rett inn i rollen som James sin eksentriske, atletiske og dyktige motstander, evnt kjæreste. Uansett, Louise hadde noen fugler. Små og store, alle rovfugler av det slaget du aldri har hatt nærkontakt med tidligere. Og hun hadde stålkontroll på dem alle, så vi kunne beholde hvilpulsen vår vi, mens ørene ble sneiet av vingetuppene til alt fra falker, gedigne havørner til kjempeugler. Falkene var de stiligste og også de som tydeligvis var lettest å leke med og lære opp, så der briljerte hun stort.

Louise i aksjon, med en av jaktfalkene. Fingrene hennes var fulle av blod, ikke eget men fra de bloddryppende rå kjøttstykkene i rumpetasken hun ga som godbiter til fuglene når de hadde gjort en bra jobb. Hun kunne fortelle at dersom det svinset en svale eller andre småfugler rundt “banen” der vi holdt på, så var det ingen fare for at rovfuglene ville bli distrahert og forsvinne på jakt – de var for late til det – de foretrakk å gjøre som de fikk beskjed om og på enkelt vis få seg like god lunsj.

I etterkant av fugleopplevelsen, som var spennende og artig, kjørte vi til en kjent turskog i nærheten og tok bena fatt for å røre litt på oss. Skogsveiene hadde masse små rullestein og vi fant blant annet en flintstein med et hjerte i – som ble med hjem til skattekista på Sannas rom.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Deilig å komme ut i skogen og få løpt fra seg litt…. vi spiser jo såpass mye is at én tur om dagen er det minste vi må gi seilkroppene våre.

Vel hjemme tok vi en liten økt med krabbebøtta, og fikk bra fangst av både krabber og fisk (hadde de enda vært spiselige, men det er noe veldig stusselig over bunnfisk på ca 5 cm og krabber på maks 7 over bringa… 😉 . Fanget også oppmerksomheten til en liten kar på samme alder som Sanna, som var på en litt kortere langtur (2,5 måneders tur) og de to lekte strålende sammen til langt utpå kvelden, veldig stas..

Dagen etter sa vi hadet til de vi hadde blitt kjent med på de fire dagene – og vi forlot havna tenkende at når vi kommer tilbake fra langtur, så kommer vi nok til hå a et annet perspektiv på etappelengder, og da vil Samsø helt klart være innen attraktiv rekkevidde på en vanlig sommerferie. Gleder oss allerede!!

Neste kapittel følger snart 😀 Ciao så lenge!

3 thoughts on “Full fart med hvilepuls….

1. Hei alle tre! Takk for ny oppdatering 🙂 Dere klarer virkelig å utnytte tiden dere er i land må jeg si 😉 med både parker, turer, leiebil og opplevelser. Og så godt å lese at dere gjør så mye for Sanna og på hennes premisser. Hun får jo oppleve og lære om så mye! Hun burde hatt en vlog faktisk..

Idag har vi vært på sonderingsutflukt alle fem til Håøya her utenfor Drøbak (ca 20 min med ferja mot Aker Brygge). Vi har en plan om å telte her en gang senere i sommer. Dere har kanskje vært her, men her ute finner man roen fullstendig med helt magiske badesteder, kyststier og ingen iskiosker. Det er én butikk og den selger diverse produkter av geitemelk fra de frittgående geitene på øya (pluss noen himmelske kanelsnurrer). Absolutt verdt en tur, og en hel søndag med familien kom på 214,- 😬

Ellinor har pekt på alle seilbåtene vi har passert idag og spør etter Sanna. Hun forstår ikke helt hvor langt unna dere er, eller hvor lenge dere blir borte, så jeg har tenkt på å flytte verdenskartet fra kjellerstua opp på rommet hennes så vi kan sette tegnestifter på det etter hvor dere reiser.

God klem fra oss og nyt turen videre! Postene blir lest høyt, så keep them coming! 😘

Liked by 1 person

1. Tusen takk, Fredrik og ja, vi håper Sanna får max opplevelse og gjør jo alt vi kan for å legge til rette for det 😍
      Høres nydelig ut på utflukt, hils gjengen så mye fra oss og en ekstra stor hilsen til Ellinor fra Sanna (som ba om å få på kjedet sitt i dag og sa at hun tenkte på Ellinor da hun la seg i stad ☺️☺️) klem