Oppgraderinger sommeren 2017.
Solcellepaneler installert på dekk. På sensommeren installerte vi 3 stk 70W solceller fra SUNBEAM på dekk, mellom sprayhood og masten. Disse er helt flush, uten koblingsboks, med antiskli overflate og kan tråkkes på.


Siden disse er uten koblingsboks og bypass-dioder monterte vi bypass-diodene under dekk.

Solcellene ble koblet til en Victron MPPT 100/30 regulator, med bluetooth, så vi enkelt kan monitorere hva disse panelene produserer via VictronConnect appen på telefonen. Vi planlegger å montere flere paneler til våren, når vi får montert en targabøyle-løsning.

Kuleventilen for å tømme septiktanken har vært dårlig siden vi kjøpte båten, så den måtte byttes. Etter mye om og men fikk vi demontert den (måtte skjæres i biter), og innstalert ny kran og skroggjennomføring fra TRUDESIGN i kompositt.


Vi monterte også stengeventi med fjernkontroll til gassflasken, så man kan skru av og på gassen fra byssa. Så det blir enklere å være sikker på at gassen er av når man ikke bruker byssa.
Oppgraderinger våren 2017.
Lithium batterier (Lifepo4) fra MaksPower. En enkel og utrolig effektiv oppgradering! MaksPower batteriene har de samme fysiske målene som original-batteriene i båten. Så hele skiftet ble gjort på en time. Nå gjenstår det å tilpasse lade-systemene i båten så de blir optimale for batterier av denne type og størrelse.


For å kunne vite eksakt hvor mange Ah som er tilgjengelig på batteriene til en hver tid, og samtidig kunne se hvor mye vi bruker eller lader monterte vi en Victron BMW-700. Samtidig satte vi inn en bluetooth sender på denne, så vi har full oversikt over batteri/strøm-status fra mobilen.
Da vi hadde masten nede for riggsjekk hos Heiberg rigg i vinter, monterte vi ny HELLA LED-ankerlanterne med LED tri-color. Dette gjør at vi sparer en del strøm når vi ligger for anker, samt at vi har mulighet til å bruke tricolor lanterne i toppen av masten når vi seiler på havet = lavere strømforbruk og bedre synlighet til havs.

Oppgraderinger sommeren 2016.
Anker oppgradert fra 20kg Bruce-kopi, til 25kg Rocna, samt ankerkjetting fra 50 meter 8mm til 100 meter 10mm. I tillegg kommer vi til å ha et ekstra anker, for å ha mulighet til å bruke to ankre under ekstreme forhold, og for å ha ett i reserve, om vi av en eller annen grunn mister hoved-ankeret.
Lanterner er byttet til LED fra Aqua Signal, med lavere strømforbruk. Samme type som sitter på nyere Jeanneau-båter.
Alle lyspærer i belysning innendørs er byttet til LED. Clas Ohlson hadde pærer som passet perfekt til takspottene.
Vindror av type Hydrovane, for å spare autopiloten, og dermed også begrense strømforbruket. Dette fungerer også som et ekstra nødror om noe skulle skje med båtens hovedror.